....Update Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)..Update on Temporary Emergency Measure to Cover Wage Costs (NOW)....

 

....Update Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)..Update on Temporary Emergency Measure to Cover Wage Costs (NOW)....

 
 

….Op 24 maart 2020 heeft minister Koolmees Kamervragen beantwoord, onder meer over de NOW. In dit bericht informeren wij u over de hoofdlijnen. Wilt u meer weten? Wij helpen u graag!

..Wouter Koolmees, the Dutch Minister of Social Affairs and Employment, answered questions from the Dutch Parliament yesterday, including on the Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid /NOW (Temporary Emergency Measure to Cover Wage Costs). This communication serves to inform you about the main features of this new measure. If you would like more information, we will be pleased to assist you. ….

plaatje.jpg
Archive Block
This is example content. Double-click here and select a page to create an index of your own content. Learn more
Archief..Archive
 
 

….NOW..NOW….

….

Het hoofddoel van de NOW is het behoud van werkgelegenheid. Zoals al bekend was gemaakt, zijn op dit moment de voorwaarden voor de NOW:

1.          De werkgever verwacht tenminste 20% omzetverlies;

2.         De NOW ziet op omzetdalingen vanaf 1 maart 2020;

3.          De aanvraag geldt voor een periode van 3 maanden, eenmalig te verlengen met 3 maanden;

4.         Gedurende de tegemoetkoming betaalt de werkgever het loon 100% door en mag hij geen ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aanvragen voor zijn werknemers;

5.         De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is maximaal 90% van de loonsom;

6.         Voor aanvragen boven een nader te bepalen omvang van de tegemoetkoming is een accountantsverklaring vereist.

..

The main purpose of the NOW measure is to preserve employment.

As reported, the NOW scheme is currently subject to the following conditions:

1.          The scheme is open to employers expecting revenue losses of at least 20%;

2.         The NOW scheme covers revenue decreases from March 1, 2020 onward;

3.          The application is valid for a three-month period, to be renewed once by another three months;

4.         During the allowance period, employers will continue to pay their employees’ full wages and will not be entitled to apply for the dismissal of their employees for business/commercial reasons;

5.         The allowance to cover wage costs is capped at 90% of the wage sum;

An audit statement is required for applications exceeding a specific allowance amount (to be specified).

….

….Korte termijn..Short term….

….

De omstandigheden vragen om maatregelen op zeer korte termijn. Het ministerie en UWV werken met grote inzet om op korte termijn tot een werkbare regeling te komen. UWV zal op basis van de aanvraag een voorschot van tegemoetkoming (80% van het bedrag) verstrekken. Achteraf wordt het daadwerkelijke recht op tegemoetkoming vastgesteld.

..

The current situation calls for measures in the immediate term, and the Ministry of Social Affairs and Employment and the UWV Employee Insurance Agency are making every effort to come to a viable arrangement in the near future. Based on the application, the UWV Employee Insurance Agency will provide an advance on the allowance (equal to 80% of the amount). The actual entitlement to the allowance will then be established afterwards.

….

….Verschil NOW en de regeling werktijdverkorting (WTV)..Difference between NOW and the Working-Time Reduction Regulation (WTV)….

….

Het aanvraagproces voor de NOW is sterk vereenvoudigd ten opzichte van de WTV.

Voor de NOW is niet werkvermindering maar omzetverlies het criterium. Met de NOW kan de werkgever een voorschot krijgen, bij de WTV ging het om compensatie achteraf. Om werkgevers snel duidelijkheid te bieden, hoeft voor de aanvraag NOW niet te worden aangetoond in welke mate de buitengewone omstandigheden hebben bijgedragen tot het omzetverlies.

..

The application process for the NOW scheme is significantly more straightforward than for the Working-Time Reduction Regulation (regeling werktijdverkorting/WTV). Specifically, the NOW scheme is based on the criterion of revenue loss rather than a reduction of working hours. Whereas under the WTV regulation employers were compensated after the fact, the NOW scheme provides for advance payments to employers. In order to quickly let employers know where they stand, the NOW application process does not require them to demonstrate the extent to which the current extraordinary circumstances have contributed to their revenue loss. ….

….Flexwerkers..Flexible workers….

….De NOW is ook van toepassing op de loonkosten voor werknemers waarvoor de werkgever geen loondoorbetalingsverplichting heeft, bijvoorbeeld iemand met een nulurencontract, voor zover zij in dienst blijven gedurende de tegemoetkoming en de werkgever het gebruikelijke loon doorbetaalt. Ditzelfde geldt voor uitzendbureaus die uitzendkrachten in dienst hebben en houden, met of zonder uitzendbeding. Als de uitzendkracht door de opdrachtgever is ‘teruggestuurd’ en het uitzendbeding is ingeroepen, kan het uitzendbureau een tijdelijk contract voor de duur van de tegemoetkoming aanbieden. De NOW is ook van toepassing op de loonkosten voor payrollers. De payrollwerkgever kan via de NOW een tegemoetkoming aanvragen, mits aan de geldende voorwaarden wordt voldaan. De NOW is ook van toepassing op de loonkosten voor platformwerkers, mits zij bij de werkgever in dienst zijn en ook die werkgever voldoet aan alle geldende voorwaarden voor de NOW. Het voorgaande houdt dus in dat ingeleend personeel niet meetelt in de loonsom van het bedrijf waar wordt gewerkt. De tegemoetkoming in loonkosten geldt voor de rechtstreekse werkgever.

..

The NOW scheme also applies to the wage costs for employees whom the employer is not required to grant paid leave, e.g. employees with zero-hour contracts, if they remain employed during the allowance period and the employer is continuing to pay the employee’s usual wages.

This also applies to temporary employment agencies that employ and will continue to employ temporary workers, either with or without an agency clause. If the employer/client has sent the temporary worker back to the agency and the agency clause has been invoked, the temporary employment agency can offer the temporary worker a temporary contract for the duration of the allowance period. The NOW scheme also applies to wage costs for payrollers. Employers that are payroll administrators can apply for an allowance under the NOW scheme, provided they satisfy the applicable terms and conditions.

The NOW scheme also applies to wage costs for platform workers, provided they are employed by the employer and the latter also satisfies all the applicable terms and conditions for the NOW scheme.

This means, then, that contracted staff is not included in the wage sum of the company where the staff is employed; the allowance to cover wage costs applies only to direct employers. ….

....Kerken en sportclubs..Churches and sports clubs ….

….Het is nog niet duidelijk of niet-ondernemingen, zoals kerken of sportclubs, die geen onderneming zijn maar wel werkgever een beroep kunnen doen op de NOW. Hierover volgt later meer informatie.

..It is not clear at this stage whether non-business entities (non-profits) such as churches and sports clubs – i.e. which do not qualify as enterprises but which are employers – are eligible to apply for the NOW scheme. We will provide more information about this at a later date. ….

….Uit voorzorg dicht..Precautionary closures….

….Bedrijven die uit voorzorg dichtgaan, omdat als gevolg van de 1,5 meter afstandseis het werk niet veilig kan worden gedaan (bijvoorbeeld een rijinstructeur), komen ook in aanmerking voor de NOW. Kortweg komt elke werkgever in aanmerking voor de NOW, mits aan de voorwaarden wordt voldaan.

..Businesses closing for precautionary reasons, because they cannot perform their work safely due to the 1.5-metre social-distancing requirement applicable in the Netherlands (e.g. driving schools) are also eligible under the NOW scheme. In other words, all employers are eligible to apply for the NOW allowance, provided they satisfy the conditions set. ….

….Begroting NOW..NOW budget….

….Voor de NOW is op dit moment 10 miljard euro begroot. Deze begroting is gebaseerd op de schatting dat ongeveer een kwart van de werkgevers gebruik zal maken van de NOW en dat zij gemiddeld een omzetverlies zullen hebben van 45%. Dit betreft een grove inschatting, met een grote onzekerheid.

Indien noodzakelijk zal het kabinet een nieuw begrotingsverzoek doen aan de Kamer.

..A budget of EUR 10 billion has been allocated for the NOW scheme; this budget is based on the estimate that approximately one-quarter of employers will be claiming the NOW allowance and that they will suffer average revenue losses of 45%. Note that this is a rough estimate, due to the great uncertainty of the current situation.

The government will submit a new budget request to the House of Representatives if necessary. ….

….Monitoring en evaluatie..Monitoring and evaluation….

….De NOW zal gemonitord en geëvalueerd worden. Het kabinet komt ook hier later op terug. ..The NOW scheme will be monitored and evaluated – this will also be addressed by the government at a later stage. ….

….WW-uitkering..WW unemployment benefit….

….Een generieke verlenging van de WW (of een andere uitkering) wordt momenteel niet overwogen. De uit de uitkering voortvloeiende sollicitatieplicht blijft gehandhaafd. Als werkzoekenden niet aan hun sollicitatieplicht kunnen voldoen vanwege beperkingen door het coronavirus, bijvoorbeeld omdat een sollicitatiegesprek niet kan doorgaan, dan heeft dat geen gevolgen voor de uitkering.

..A generic extension of the WW unemployment benefit (or another benefit) is currently not under consideration.

Beneficiaries of this benefit will remain required to apply for and accept suitable jobs. However, if job seekers are unable to meet this requirement due to restrictions related to COVID-19 (e.g. because a job interview is cancelled), this will not affect their benefit payments. ….

….Zelfstandigen..Independent contractors….

….De regeling bijstand zelfstandigen (RBZ) is nog niet gereed. Gemeenten die zelfstandigen nu alvast willen ondersteunen, kunnen die doen door middel van het verlenen van een voorschot.

..The Independent Contractor Financial Assistance Scheme (regeling bijstand zelfstandigen/RBZ) has not yet been finalised. Local authorities seeking to provide support to independent contractors before this scheme is implemented can do so by providing advance payments.

….

….RBZ..Independent Contractor Financial Assistance Scheme (RBZ)….

….Deze regeling wordt door de gemeenten uitgevoerd. Gemeenten worden via nacalculatie gecompenseerd door het Rijk, voor de uitvoeringskosten en voor zover een extra beroep wordt gedaan op bijstand of leningen voor bedrijfskapitaal.

..This scheme is administered by local authorities (councils) across the Netherlands. They will be compensated by the national government based on actual cost, covering implementation costs and any additional claims for financial support or business loans.

….

….Hoogte van de uitkering..Amount of the benefit….

….Voor de hoogte van de uitkering op basis van de RBZ gaat het kabinet vooralsnog uit van een aanvulling tot het toepasselijk sociaal minimum. Hierbij wordt de partner- of vermogenstoets of de toets op levensvatbaarheid achterwege gelaten. Hierdoor komen zelfstandigen met een inkomen boven het sociaal minimum niet in aanmerking voor aanvullende bijstand.

..The government currently intends to top up the amount of the benefit awarded under the Independent Contractor Financial Assistance Scheme (RBZ) to equal the applicable minimum income required to cover basic needs. The employee’s partner’s income is not considered in this case, nor is a means test or viability test performed. As a result, independent contractors who earn an income above the minimum amount required to meet affordability standards are not eligible for additional assistance. ….

….Begroting RBZ..RBZ budget ….

….De verwachting is dat ongeveer 200.000 tot 300.000 zelfstandigen gebruik gaan maken van de regeling. Voor de RBZ is op dit moment 3,8 miljard euro begroot, op basis van een grove inschatting.

..A total of roughly 200,000 to 300,000 independent contractors are expected to take advantage of the scheme. The current budget allocated for the RBZ scheme is EUR 3.8 billion, based on a rough estimate. ….

….Algemeen..General information ….

….Uitvoeringskosten..Implementation costs….

….Dit gaat om de kosten die UWV en gemeenten moeten maken om de NOW/RBZ uit te voeren. Naar schatting bedragen die kosten 300 miljoen euro.

..This refers to the expenses the UWV Employee Insurance Agency and local authorities are required to incur to implement the NOW and RBZ schemes, which are estimated at EUR 300 million. ….

….Misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O)..Misuse and improper use….

….Er worden momenteel afwegingen gemaakt tussen snelheid en zorgvuldigheid en het beperken van frauderisico’s. De controle op de NOW wordt uitgevoerd door UWV. De kern van de regeling is bevoorschotting vooraf en verrekening achteraf. Dit kan M&O in de hand werken. UWV streeft naar een uitvoerbare regeling, ook om M&O te voorkomen. De controle voor de RBZ wordt uitgevoerd door de gemeenten. Grondslag voor de RBZ is de Participatiewet. Deze wet verplicht de zelfstandige onder meer om alle inlichtingen te verstrekken om het recht op een uitkering te beoordelen. De participatiewet biedt ook een grondslag voor controles en boetes op te leggen.

..The current goal is to ensure efficiency and diligence in awarding this allowance, while at the same time minimising the risk of fraud. The UWV Employee Insurance Agency is responsible for monitoring the NOW scheme. Beneficiaries of the scheme receive payments in advance, which are then settled at a future date; this potentially makes the scheme vulnerable to misuse and improper use. The UWV Employee Insurance Agency seeks to put in place a practicable scheme, not least to prevent misuse and improper use. The local authorities (councils) are responsible for monitoring the administration of the RBZ scheme. The RBZ scheme is based on the terms of the Participation Act (Participatiewet), which requires, among other things, that independent contractors provide all the information necessary for them to remain entitled to benefits. In addition, the Participation Act provides a basis for inspections and the imposition of fines. ….