....Werktijdverkorting - Coronavirus..Reduced working hours - Coronavirus....

 

....Werktijdverkorting - Coronavirus..Reduced working hours - Coronavirus....

 
 

….Wij krijgen vragen van cliënten over de mogelijkheid om werknemers minder te laten werken omdat er minder werk is als gevolg van het coronavirus. Een evenement gaat bijvoorbeeld niet door of boekingen worden geannuleerd. Hoe gaat werktijdverkorting in zijn werk?

..We have received questions from cliënts about the possibility of having employees work fewer hours because there is less work at the moment as a result of the Coronavirus epidemic, including cancelled events or bookings. But how does reduced working hours work, exactly? ….

corona virus.jpg
 
 

….Vergunning werktijdverkorting..Permit to reduce working hours ….

….

Bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) kan een vergunning voor werktijdverkorting worden aangevraagd. Er moet voldaan zijn aan de volgende voorwaarden:

•         Het bedrijf wordt getroffen door een bijzondere situatie die niet onder het normale ondernemingsrisico valt (het coronavirus is zo’n omstandigheid volgens de website van Rijksoverheid);

•         Het bedrijf verwacht voor een periode van minimaal 2 tot maximaal 24 kalenderweken minstens 20% minder werk te hebben voor de werknemers.

De vergunning geldt maximaal zes weken. Als de situatie binnen deze zes weken verbetert kunnen werknemers gewoon weer volledig aan het werk. Als er geen verbetering is, kan verlenging van een vergunning worden aangevraagd bij het ministerie van SZW.

Het ministerie van SZW heeft verschillende gegevens nodig. Bijvoorbeeld hoeveel werknemers er in dienst zijn (uitzendkrachten en werknemers met 0-uren contracten niet meegerekend), hoeveel uren deze werknemers gezamenlijk per week werken, hoeveel werknemers er korter moeten werken, hoeveel uren er per week minder wordt gewerkt, et cetera. Er moet een lijst worden toegevoegd met gegevens van het personeel dat minder gaat werken. Denk aan de namen, de voorletters, de functie, het normale aantal uren per week en het aantal uren per week dat minder wordt gewerkt.

..

Employers can request a permit to reduce working hours from the Ministry of Social Affairs and Employment if they meet the following requirements:

•         The company must be affected by an exceptional situation that does not fall under normal business risk (the official government website considers the Coronavirus to be such a situation);

•         The company expects to have at least 20% less work for its employees for a period of at least two calendar weeks up to a maximum of 24 calendar weeks.

The permit is issued for a maximum period of six weeks. If the situation improves during this period, the employees can return to work according to their normal schedules, but if there is no improvement, the employer may request an extension from the Ministry of Social Affairs and Employment.

The Ministry requires certain information for the permit application, such as the number of employees (not counting temporary staff and employees with 0-hour contracts), the total number of hours the employees work per week, the number of employees who will work shorter hours, the number of hours cut per week, etcetera. The employer must also add a list with the details of the personnel who will be working fewer hours, including their last names and initials, positions, the normal number of hours worked per week, and the number of hours to be reduced.

….

….Melding aan UWV..Report to the UWV….

….

Als de vergunning voor werktijdverkorting wordt verleend, moet dit worden doorgegeven door middel van een melding aan het UWV. Een verlenging van de vergunning hoeft niet aan het UWV te worden doorgegeven. Als de werknemers voldoen aan de eisen van de Werkloosheidwet, krijgen zij een tijdelijke WW-uitkering. Het UWV vergoedt dan achteraf de uren die zij niet konden werken tijdens de vergunningsperiode. De werknemers blijven dus wel volledig in dienst van werkgever.

Deze tijdelijke WW-uitkering wordt aangevraagd door de werkgever binnen een week na afloop van de vergunningsperiode. De tijdelijke WW-uitkering wordt rechtstreeks aan de werkgever betaald. De werkgever hoeft het loon dus niet door te betalen, maar betaalt de, van het UWV (te) ontvangen, WW-uitkering aan de werknemer. Als het financieel haalbaar is, kan de werkgever beslissen deze WW-uitkering aan te vullen tot het gebruikelijke loon.

..

If the working hours reduction permit is granted, it must be communicated by means of a report to the UWV. Any extensions of the permit need not be reported to the UWV. If the employees meet the requirements of the Unemployment Insurance Act, they will receive temporary unemployment benefits. The UWV will compensate them retroactively for the hours that they were unable to work during the permit period. That means the employees will remain employed with the employer.

The employer will request the temporary unemployment benefits within one week of the end of the permit period. These temporary unemployment benefits will be paid directly to the employer.

….

….Tot slot..Conclusion….

….

Zowel de aanvraag bij het ministerie van SZW als de melding bij UWV, maar ook de aanvraag van de tijdelijke WW-uitkering kan door middel van digitale formulieren worden geregeld.

Wij kunnen helpen bij het invullen van deze formulieren. Wij adviseren werkgevers om aan opdrachtgevers te vragen of zij de annuleringen c.q. opzeggingen schriftelijk (per e-mail bijvoorbeeld) willen bevestigen. Dan kan je als werkgever de verwachting dat er minder werk is desnoods ook onderbouwen bij het ministerie van SZW. Denk er ook aan de communicatie richting de werknemers goed te laten verlopen. Ook daarbij kunnen wij helpen.

..

The application to the Ministry of Social Affairs and Employment, the report to the UWV and the request for temporary unemployment benefits can all be submitted using digital forms.

We can assist you in filling in these forms, if necessary. We recommend that employers ask their clients to confirm any cancellations and/or terminations in writing or via e-mail, so that they can provide evidence to justify that less work will be expected to the Ministry of Social Affairs and Employment, if necessary. We also recommend that you ensure good communications to your employees in the event of reduced working hours. We can also assist you with that upon request.

….