....Conflicten op het werk..Workplace disputes....

 

....Conflicten op het werk..Workplace disputes....

 
 

….De Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (hierna: ‘de NVAB’) heeft op 1 juli 2019 de Richtlijn ‘Conflicten in een werksituatie’ (hierna: ‘de Richtlijn’) gepubliceerd. Doelstelling van de Richtlijn is het ondersteunen van de bedrijfsarts bij het voorkomen van conflicten in de werksituatie en in het geval van een conflict, het komen tot een constructieve oplossing.

..The Netherlands Society of Physicians in Occupational Health (Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde/NVAB) published a new Regulation on 1 July 2019 titled Conflicten in een werksituatie (‘Workplace Disputes’; hereafter referred to as the ‘Regulation’). The Regulation is designed to support company doctors in preventing workplace disputes and, when a dispute does arise, in reaching a constructive solution. ….

conflict 1.jpg
 
 

Status van de Richtlijn Conflicten in een werksituatie..Status of the Workplace Disputes Regulation

….De Richtlijn is geautoriseerd door de NVAB en wordt gezien als onderdeel van de ‘professionele standaard’. Op grond van het Professioneel Statuut van de bedrijfsarts is de bedrijfsarts werkzaam conform de richtlijnen en standaarden zoals deze door de beroepsgroep algemeen zijn aanvaard.

Het is mogelijk dat een bedrijfsarts op basis van zijn professionele autonomie afwijkt van de Richtlijn, maar de bedrijfsarts moet dit dan beargumenteren en documenteren. ..The current provisions on succession of fixed-term employment contracts (ketenregeling) will be relaxed in order to allow employers to respond more flexibly to changing market conditions. The period during which (a maximum of three) fixed-term contracts can be agreed will be relaxed from two to three years. ….

….STECR Werkwijzer bij Arbeidsconflicten vs. Richtlijn Conflicten in een werksituatie..STECR Professional Manual for Employment Disputes versus Regulation on Workplace Disputes….

….De bedrijfsarts maakte tot dusver gebruik van de STECR Werkwijzer bij Arbeidsconflicten (hierna: ‘de Werkwijzer’), ontwikkeld door de Stichting STECR. Vanwege kritiek op de Werkwijzer is de Richtlijn ontwikkeld door de NVAB.

De Werkwijzer blijft bestaan naast de Richtlijn, maar de Werkwijzer heeft niet de status van door de NVAB geautoriseerde Richtlijn. Het is daarom de vraag wat de waarde van de Werkwijzer nog zal zijn voor de praktijk, nu de bedrijfsarts primair werkzaam zal zijn volgens de ‘professionele standaard’.

Zowel de Werkwijzer als de Richtlijn richten zich ook tot andere adviseurs op het gebied van arbeid en gezondheid, zoals managers, arbeids- en organisatiedeskundigen en verzekeringsartsen. Wij verwachten dat ook voor die adviseurs de Richtlijn richtinggevend zal worden. ..To date, company doctors would use the STECR Werkwijzer bij Arbeidsconflicten (STECR Professional Manual for Employment Disputes; hereafter: the ‘Manual’), which was developed by Stichting STECR (Stichting Expertisecentrum Reintegratie). The NVAB decided to create its own Regulation owing to criticism of the Manual.

While the Manual will continue to exist alongside the Regulation, the former does not have the same status as the NVAB-authorised Regulation, so it remains to be seen what the value of the Manual will be in practice, as company doctors will be working primarily in accordance with the professional standard.

Both the Manual and the Regulation are also geared to other advisors and consultants specialised in employment and health, including managers, employment and organisational experts, and insurance doctors. We expect the Regulation to become the main standard for these professionals as well. ….

….Verschillen Werkwijzer en Richtlijn ..Differences between the Manual and the Regulation….

….De Werkwijzer biedt opties voor advisering door bedrijfsartsen in geval van arbeidsconflicten, nadat sprake is van een ziekmelding. Kenmerkend is de ‘time out’ van maximaal twee weken waarin een aanzet tot een oplossing kan worden gemaakt. Een probleemdiagnose, een systematische aanpak en een besluitvormingsmodel om te komen tot de juiste interventie, ontbreekt echter.

De Richtlijn biedt een wetenschappelijk onderbouwde aanpak bij het voorkomen en het oplossen van conflicten in een werksituatie, ook voordat sprake is van een ziekmelding. De bedoeling is dat de bedrijfsarts al vóór de ziekmelding (via een preventiespreekuur of beleidsadvisering) het conflict diagnosticeert en bepaalt in welke de fase het conflict zich bevindt. De uitkomst daarvan is leidend voor een ‘interventie op maat’. De interventieopties zijn talrijk.

..The Manual provides options for advising company doctors on employment disputes after an employee has taken sick leave in order to avoid dismissal, including a time-out period of two weeks maximum, in which initial steps can be taken towards finding a solution. However, it does not provide for a methodical approach and a decision-making model to decide on the appropriate measures to take. The Regulation offers an approach, backed by academic research, designed to prevent and solve workplace disputes before the employee in question has taken sick leave to avoid dismissal. The intention is for the company doctor to assess the dispute prior to such sick leave (i.e. through a preventive consultation or by providing policy advice) and identify the stage of the dispute. The outcome of this assessment then serves as a guideline for personalised intervention. There are, in fact, numerous potential options for intervention. ….

….Hoe zien wij dit? ..Analysis….

….Daar waar de Werkwijzer uitgaat van een weinig doorzichtige, curatieve aanpak, gaat de Richtlijn uit van een transparante, preventieve aanpak van een ‘pro actieve, communicatief vaardige’ bedrijfsarts. Werkgevers en werknemers zullen vaker te maken krijgen met voorstellen op maat van de bedrijfsarts, al in de preventieve fase. Hoewel de Richtlijn uitgaat van een ‘super bedrijfsarts’ (hier valt in de praktijk nog wel wat winst te behalen), verwachten wij dat de Richtlijn leidend zal worden bij de aanpak van (het voorkomen van) conflicten in een werksituatie. De bedrijfsarts zal deze immers primair toepassen en de transparante inhoud kan verbindend werken voor alle betrokken adviseurs. ..Whereas the Manual is predicated on a somewhat non-transparent, curative approach, the Regulation is based on a transparent, preventive approach by a proactive doctor with strong communication skills. Employers and employees will be more likely in the future to receive personalised proposals from company doctors, even during the preventive stage. Although the Regulation operates on the assumption of exceptionally skilled company doctors (in reality, there is often some room for improvement in this regard), we expect the Regulation to become the primary standard for managing and preventing workplace disputes, since company doctors will be using it above other standards and guidelines. In addition, its transparent content could potentially strengthen alliances between all advisors and consultants involved. ….